Joulu ja Uusivuosi — Perinteet, Trendit

Talviloma Suomessa: perinteitä ja moderneja trendejä

Öistä tulee pidempiä ja pimeämpiä, mutta edessä on paljon juhlavaa valoa: kynttiläkruunuja ja kynttelikköjä, valoja ikkunoissa ja värikkäitä seppeleitä joulukuusissa. Ja joulukuiset päivät ovat täynnä juhlavaa tunnelmaa: lapset avaavat joulukalenterien luukkuja, vanhemmat juhlivat itsenäisyyspäivää ja maanmiehemme Pyhä Nikolaus valmistautuu jokavuotiseen maailmanympärimatkaan. Edessä on hevosajeluita joulumarkkinoilla, vieraiuja ystävien luona ja rentouttavia päiviä perheen parissa. Monet kansalaisemme käyvät tänä päivänä saunassa ja jotkut jättävät sen auki esi-isiensä henkiä varten.

Joulun ja uudenvuoden suosio Suomessa ja muissa maissa

Google Trends -datan mukaan suomalaiset pitävät joulua tärkeimpänä talvijuhlana — vuonna 2023 siihen liittyvää tietoa etsittiin 42 950 kertaa, kun taas uuteenvuoteen liittyviä hakuja oli 27 280. Kuten aiemminkin, suurin osa suomalaisista viettää joulun perheen kesken, mutta uuttavuotta juhlistetaan ravintoloissa ja ystävien kanssa järjestetyissä juhlissa.

Joulua pidetään talven tärkeimpänä juhlana myös useimmissa Euroopan maissa. Selvin ero on Alankomaissa, missä joulu on neljä kertaa suositumpi kuin uusivuosi. Puolassa hakujen määrä on lähes sama (164 960 uuteen vuoteen liittyen, 165 040 jouluun liittyen), mutta Tanskan, Ruotsin ja Romanian asukkaat asettavat uudenvuoden etusijalle. Suurin ero on Romaniassa: 39 530 uuteenvuoteen liittyvää hakua ja 19 280 jouluun liittyvää.

Samalla noin yksi kahdestakymmenestä suomalaisesta haki tietoa jouluun tai uuteenvuoteen liittyen — niin sanottu kyselyaste Suomessa on 0,1987. Korkein kyselyaste on Italiassa — 0,8396, ja odotetusti matalin Ukrainassa — 0,0129.

Joulun ja uudenvuoden suosio Suomessa ja muissa maissa

Milloin suomalaiset alkavat valmistautua juhlapyhiin?

Suurin osa jouluun tai uuteenvuoteen liittyvistä hauista näkyy jo lokakuun ensimmäisinä päivinä. Vaikka Suomi sijoittuu tässä neljänneksi, kaikkein malttamattomimmat juhlien odottajat asuvat Kanadassa, missä jotkut alkavat etsiä aiheeseen liittyvää tietoa jo elokuun puolivälissä. Seuraavina tulevat Tanska ja Iso-Britannia, joissa ensimmäiset haut tehdään syyskuussa.

Seuraavana on Alankomaat, mutta Puola on viimeinen maa, jossa tiedon etsintä alkaa — noin marraskuun puolivälistä.

Milloin suomalaiset alkavat valmistautua juhlapyhiin?

Miten suomalaiset ja muiden maiden asukkaat viettävät joulua

Kun koristellussa Turun tuomiokirkossa soivat kellot ja koko maahan lähetetään joulurauhan julistus, meidän on aika valmistautua kunnolla juhlapyhiin, mukaan lukien tarvittavan tiedon etsiminen netistä. Selvitetään, mitä suomalaiset Google Trends- tilastojen mukaan panostavat jouluunsa ja miten eroamme tässä muiden maiden asukkaista.

Lahjat ovat etusijalla (570 840 hakua)

Suurin osa suomalaisista juhlapyhiin liittyvistä hauista koskee lahjoja — peräti 60,27 % eli 570 840 hakua. Tämä ei ole yllättävää, sillä Suomessakin joulun jälkeinen päivä tunnetaan nimellä Tapaninpäivä — englanniksi Boxing Day. (Vaikka ehkä osa hauista tulikin Lapista Joulupukilta ja tontuilta?)

Kun tarkastellaan tilastoja tarkemmin, 17,19 % hauista koski lahjoja miehille, 9,79 % naisille ja 1,17 % rakkaalle ilman tarkennusta sukupuolesta.

Kirjat ovat perinteisesti yksi suosituimmista lahjoista — ei ihme, sillä Suomi on jo pitkään ollut maailman lukevimpien maiden joukossa. Myös vaatteet, erityisesti perinteiset tai merkkituotteet, sekä urheiluun ja aktiiviseen vapaa-aikaan liittyvä välineistö ovat yleisiä lahjoja. Sisustustuotteet ovat myös suosittuja. Joulukuun alussa lapsille ostetaan usein joulukalentereita, jotka ovat vuosi vuodelta hienostuneempia ja voivat sisältää esimerkiksi palapelejä.

Emme kuitenkaan pelkää etsiä uusia ideoita — lahjaideoihin liittyviä hakuja tehtiin jopa 6 600 kertaa.

Lahjat eivät tietenkään ole ainoa asia, jota suomalaiset etsivät Googlesta — niitä ostetaan usein joulumarkkinoilta, jotka alkavat muutamaa viikkoa ennen juhlapyhiä.

Suomessa on havaittavissa trendi kohti personointia: lahjoihin voidaan kaivertaa nimiä tai brodeerauksia, tai ne voivat korostaa saajan makuja tai harrastuksia.

Mitä tulee budjettiin, Iltalehden vuonna 2023 tekemän kyselyn mukaan neljännes suomalaisista käyttää lahjoihin enintään 100 euroa. Puolet on valmis käyttämään enintään 500 euroa, ja neljännes ylittää tämän summan.

Entä sitten muut maat? Espanjassa, Saksassa ja Romaniassa lahjat ovat myös tärkein juhliin liittyvä hakukohde, mutta Sveitsissä, Portugalissa ja Kanadassa lahjat jäävät juhlapöydän ideoiden varjoon.

Ranskassa suhteellisen suuri osuus hauista (0,08 % eli 2 180) koskee lahjoja lastenhoitajille ja opettajille, kun taas Britanniassa 17,48 % hauista liittyy Secret Santaan, eli anonyymiin joulupukkiin. Sveitsissä lahjoihin suhtaudutaan luovasti: 14,56 % hauista käsittelee lahjojen askartelua, 11,2 % inspiraation etsimistä ja 3,06 % epätavallisia lahjoja. Puolassa puolestaan etsitään usein humoristisia lahjoja — 2,11 % hauista.

Lopuksi todettakoon, että suomalaiset tekivät 910 hakua liittyen tarjouksiin ja alennuksiin. Koska lahjojen antaminen on tärkeää, erikoistarjousten hyödyntäminen on järkevä päätös. Portaalimme tiimi on huomannut, että kysyntä alennuskoodeille kasvaa joulukuussa — erityisesti lelujen, vaatteiden ja juhlatapahtumien lippujen osalta.

Joulumusiikkia tunnelmaa luomaan (326 070 hakua)

Toiseksi eniten hakukyselyitä (326 070) näkyy joululauluihin liittyen. Tämä ei ole yllättävää, sillä musiikki auttaa luomaan juhlatunnelmaa. Perinteisesti suosituimpiin kappaleisiin kuuluvat Wham!-yhtyeen Last Christmas (vuonna 2022 sitä soitettiin kaupallisilla radiokanavilla 735 kertaa), Maa on niin kaunis, Tulkoon joulu, Varpunen jouluaamuna ja Joulumaa.

On huomionarvoista, että myös espanjalaiset osoittavat suurta kiinnostusta joulumusiikkia kohtaan — aiheeseen liittyvien hakujen määrä ylittää hieman juhlapöytään liittyvät haut (3 450 000 vs. 3 111 140) ja on kolminkertainen lahjoihin liittyviin hakuihin verrattuna (1 039 000). Myös saksalaiset ja britit ovat osoittautuneet musiikin ystäviksi. Sen sijaan ranskalaiset näyttävät olevan vähiten kiinnostuneita musiikista — ainakin hakutulosten perusteella.

Juhlapöytä (148 860 hakua)

Googlen mukaan 148 860 suomalaista etsii reseptejä. Suosittuja juhlallisen tunnelman kasvattajia ovat esimerkiksi runsas joulukinkku, maksalaatikon ja porkkanalaatikon kaltaiset laatikkoruoat, kalat kuten graavilohi tai kylmäsavulohi sekä lipeäkala, ja makeat herkut kuten joulutortut ja piparkakut. Useiden ruokaan keskittyneiden yritysten tekemien kyselyiden mukaan suomalaiset pitävät juuri joulun makeisia kaikkein tunnelmallisimpana jouluruokana.

S-ryhmän tutkimuksen mukaan valmiiden jouluruokien myynti on vähitellen kasvussa — vuosien 2018 ja 2022 välillä noin 10 %. Sekä Kanadassa että Ranskassa juhlapöytään liittyvät haut ovat kaksi kertaa yleisempiä kuin lahjoihin liittyvät.

Rauhallinen vapaa-ajanvietto (37 910 hakua)

Monet suomalaiset etsivät tietoa joulupyhien ajan katsottavista elokuvista — 37 910 hakua. Klassikoiden ystävät valitsevat usein Frank Capran elokuvan Ihmeellinen on elämä (joka on myös erittäin suosittu Espanjassa) ja Ingmar Bergmanin Fanny ja Alexander.

Uudemmista jouluelokuvista suosioon ovat nousseet Eddie Murphyn komedia Candy Cane Lane, Netflixin Best Christmas Ever sekä norjalainen kulttuurien välisistä väärinkäsityksistä kertova elokuva Not Quite an Ordinary Christmas.

Britanniassa puolestaan katsotaan erityisesti paikallisia elokuvia, kuten Rakkautta vain (Love Actually). Lisäksi kulttisarjan Doctor Who jouluspesiaalit ovat erittäin suosittuja. Monissa muissa maissa jouluklassikkojen ykkönen on edelleen Yksin kotona.

Aktiivinen vapaa-ajanvietto (1 480 hakua)

Joulunajan viihdettä Suomessa haettiin 1 480 kertaa. On huomionarvoista, että kiinnostus maallisiin tai uskonnollisiin matkoihin kasvaa koko ajan. Suomen matkatoimistoalan liiton tekemän kyselyn mukaan keskimäärin 28 % vastaajista suunnittelee kotimaan matkoja joululomalla. Jotkut esimerkiksi viettävät joulun luostarin alueella ja osallistuvat kaikkiin jumalanpalveluksiin. Majoitus tällaisissa tapauksissa maksaa 300–500 euroa henkilöä kohden.

Noin 42 % suomalaisista valitsee matkoja Baltian maihin ja Skandinaviaan. Tällaisiin matkoihin yleensä sisältyy konsertteja, näytelmiä ja joulumarkkinoita. Esimerkiksi matka Helsingistä Tukholmaan maksaa 89–99 euroa. Tallinnassa voi puolestaan nähdä Christmas Jukebox -shown 150–250 eurolla. Muut Euroopan maat kiinnostavat 19 % vastaajista, ja loput suunnittelevat matkoja kauemmas.

Kotiin jääville on tarjolla perinteisiä joulumarkkinoita (jotka usein muuttuvat pieniksi joulukaupungeiksi), paikallisia konsertteja ja näytelmiä. Tietysti luvassa on myös kävelyitä, ratsastusta sekä aktiivista ajanviettoa, kuten hiihtoa ja luistelua.

Lopuksi huomioimme, että juhlimme joulukuussa 2024 itsenäisyyspäivää 6.12. Ja joulun pyhiä 24.-26.12. Viime vuonna tietoa joulun pyhistä etsittiin 26 770 kertaa.

Miten suomalaiset ja muiden maiden asukkaat viettävät joulua

Vertailevat tilastot hakumääristä Google Ads -datan mukaan (huippukysyntä sisällytetään)

Mitä kokata Viihde Lahjat Mitä katsoa Juhlapyhät/Viikonloput Laulut/joululaulut Tarjoukset/Alennukset
Suomi 532 900 850 515 480 141 300 8 780 115 940 2 490
Belgia 11 900 4 490 37 430 235 430 43 790 138 170 1 460
Kanada 28 110 960 1 330 000 192 000 3 310 3 600 1 840
Tanska 2 098 000 8 150 1 008 008 471 280 16 150 272 910 5 360
Yhdistynyt Kuningaskunta 168 990 45 030 818 170 3 600 248 600 95 070 10 220
Romania 688 790 10 270 275 560 434 930 107 490 205 160 28 440
Alankomaat 3 111 140 28 920 1 039 000 389 020 40 490 3 450 000 538 440
Ranska 3 240 470 743 870 185 870 9 210 212 310 210
Tšekin tasavalta 148 860 1 480 570 840 37 910 26 770 326 070 910
Portugali 1 093 000 2 170 739 000 192 190 3 660 36 570 6 170
Saksa 596 010 7 570 2 305 300 19 630 585 400 407 480 3 900
Itävalta 596 010 7 570 2 305 300 19 630 585 400 407 480 3 900
Sveitsi 9 863 000 22 300 11 460 000 2 747 477 265 320 2 241 000 12 680
Italia 1 190 000 1 580 1 184 000 257 920 19 600 255 990 2 620
Ukraina 183 870 40 3 575 800 207 750 790 165 370 860
Ruotsi 11 644 400 401 070 11 432 000 10 864 000 1 568 432 13 200 000 1 451 000
Espanja 30 220 000 203 980 15 053 000 2 518 000 2 375 000 2 876 000 83 560
Puola 14 541 000 130 230 21 304 000 6 278 000 1 000 035 6 123 030 77 720

Yhteenveto

Vuoden kylmimpinä päivinä vietämme lämpimimpiä juhlia, minkä vuoksi talvi onkin meille erityistä aikaa. Toiset valitsevat perinteisen perhepiirin, toiset matkustavat lähelle tai kauas. Jatkamme perinteitä, uudistamme ja muokkaamme niitä, mutta perusta pysyy samana. Koristeltujen kirkkojen jumalanpalvelukset, kynttilät ja valoköynnökset, lämpimät halaukset, kuumat juomat, saunat, herkut, musiikki ja tietenkin lahjat tekevät talven juhlapyhistä vuoden todellisen huipentuman.

Jos haluat nauttia elämyksistä enemmän tai antaa läheisillesi enemmän lahjoja, suosittelemme tutustumaan portaalimme erikoistarjouksiin ja alennuskoodeihin. Löydät alennuksia vaatteisiin, leluihin, herkkuihin, matkoihin ja juhlatapahtumien lippuihin. Onnea tuleviin juhliin!

Vertailevat tilastot hakumääristä Google Ads -datan mukaan